Μπήκαμε στις πρόβες της Παράστασης “Πορτρέτο κρεμασμένου κοριτσιού “ που κάνει πρεμιέρα στο θέατρο Κάτω από τη Γέφυρα. Πρόκειται για ένα νέο έργο, γραμμένο από τον Γιώργο Γιαννακόπουλο, ο οποίος ανέλαβε και τη σκηνοθεσία της παράστασης μαζί με το Νίκο Σταματόπουλο.
- Κείμενο Κάτια Σωτηρίου
- Φωτογραφίες για το Mytheatro Ελπίδα Μουμουλίδου
Το έργο τοποθετείται στο Goteborg στη Σουηδία. Xειμώνας του 1957. Η νεαρή αρτίστα Σάνα Μπροντ χτίζει μια επιτυχημένη καριέρα στις μουσικές σκηνές της πόλης . Αυτή τη κρύα νύχτα δίπλα στο Hamnkanalen – ένα από τα πολλά κανάλια που διασχίζουν τη πόλη – ένας πλανόδιος ζωγράφος της χαρίζει ένα αποτρόπαιο και θλιβερό πορτρέτο, που η σκοτεινιά του φυλακίζει τη ματιά της. Το ξάφνιασμα γίνεται παρόρμηση και η Σάνα ορμά στο διαμέρισμα της, περνά μια θηλιά στο λαιμό και δίνει τέλος στη μοναχική ζωή της.
Όλα της τα υπάρχοντα τ’ αφήνει μ’ ένα σημείωμα στον ιδιόρρυθμο συγγραφέα Έρικ Βίκνερ και τη κόρη του Χίλντα. Μοναδική τους σχέση η συγκατοίκηση στη παλιά τετραόροφη πολυκατοικία. Οι δυο τους μπρος στα τόσα αναπάντητα ερωτήματα, με μοναδικό οδηγό το ένστικτο αναζητούν αφορμές και αιτίες, αποκρυπτογραφούν κρυμμένα μυστικά και προσπαθούν να ρίξουν φως στη σύντομη ζωή και το τραγικό τέλος της Σάνα. Οι άνθρωποι, τα γεγονότα, οι στιγμές, γεμίζουν το σημειωματάριο του Έρικ ενώ … μια παράξενη σκοτεινή μορφή βρίσκεται πάντα ένα βήμα μπροστά!
Η ιστορία ξεδιπλώνεται μέσα σε έναν πυκνό πέπλο μυστηρίου και συνεχών ανατροπών. Ο συγγραφέας επενδύει στο νουάρ, το οποίο καταφέρνει να συνδυάσει την ψυχαγωγία με το κοινωνικό σχόλιο και την επαφή με υποφωτισμένες, σχετικά άγνωστες πτυχές του παρελθόντος των ηρώων.
Σε αντίθεση με τον κλασικό ερευνητή ο οποίος παραμένει αμέτοχος παρατηρητής προσπαθώντας να ερμηνεύσει τα γεγονότα του παρελθόντος και να ανασυνθέσει τα κομμάτια του παζλ με λογικό και επιστημονικό τρόπο, ο Έρικ, σαν ένας ήρωας του φιλμ νουάρ προωθεί τη δράση, δρα με βάση το ένστικτο, εμπλέκεται συναισθηματικά και σωματικά, βρίσκεται σε κίνδυνο, ενώ το κυρίαρχο συναίσθημα που προκαλεί στον θεατή δεν είναι η περιέργεια για τη λύση της
υπόθεσης, όσο το σασπένς για την τύχη του κεντρικού ήρωα. Αφηγηματικές στρατηγικές όπως η αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο, οι συχνές αναδρομές στο παρελθόν ισχυροποιούν τη συναισθηματική ταύτιση με τον κεντρικό ήρωα, που είναι στην πραγματικότητα η Σάνα. Η μυθοπλασία παρουσιάζει διαδοχικές ανατροπές και δραματουργικές εκπλήξεις. Ο Γιαννακόπουλος δημιουργεί ένα πολύπλοκο, σύνθετο σύμπαν διαπλεκόμενων καταστάσεων που κόβουν την ανάσα
Μυστήριο, νουάρ ατμόσφαιρα, αγωνία, κατάλληλοι φωτισμοί, λειτουργικά σκηνικά, όμορφα κοστούμια και κατάλληλα επιλεγμένοι πρωταγωνιστές, δημιουργούν κλίμα έντασης που έχει σκοπό να διατηρήσει αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή σε μια ευρηματική και καλοστημένη παράσταση. Το ανθρώπινο είδος παρουσιάζεται ως φύσει και όχι ως θέσει κακό. Εξαιρετικά κυρίαρχη είναι επίσης η αντίληψη του μοιραίου, αυτού που ο άνθρωπος δεν δύναται να ορίσει, υπερβαίνει τη βούληση και τις ενέργειες του. Κι απ’ αυτό το στοιχείο προκύπτουν υπόγεια δείγματα της επιρροής της υπαρξιστικής θεωρίας, με έντονα τα στοιχεία βέβαια και μιας διαφορετικής κουλτούρας και ενός διαφορετικού κοινωνικού πλαισίου και εποχής, αφού η Σκανδιναβία των μέσων του 20ου αιώνα προσφέρεται για διαφορετική αφηγηματική συνθήκη.
Ο σκηνοθέτης Γιώργος Γιαννακόπουλος, δίνει το αινιγματικό στίγμα της παράστασης με το προσωπικό του σημείωμα:
” Γέννηση το πρώτο φως. Μια τρυφερή αγκαλιά, αργή ρυθμική κίνηση, νανούρισμα. Μια κούνια, η γη που μένει πίσω, ο ουρανός που είν’ εμπρός, κοντά.. πιο κοντά. Λέξεις, λόγια, φράσεις, εικόνες, όνειρα, βιασύνη, το αύριο, το αύριο.. Το αύριο γίνεται τώρα! Μεγαλώνεις. Στέκεις στο κέντρο του κόσμου σου. Οι άνθρωποι γυρίζουν, πρόσωπα, ονόματα, αριθμοί, κόκκινο, μαύρο, η κόρη του ματιού σου σταματά, εστιάζει… Έρωτας, αισθητική προσομοίωση πτήσης. Αισθήματα, όρκοι, η ζωή στο κόκκινο… διάλεξες μαύρο! Χωρισμός, ρεαλιστική προσομοίωση πτώσης. Μικραίνεις. Ο ουρανός μακρινός, το σήμερα χθες, στριφογυρνάς ακροβατώντας στο κέντρο του κόσμου σου, οι άνθρωποι ακίνητοι βουβοί. Πέφτεις, μάτια κλειστά ή το σκοτάδι; Δίνη αργή ρυθμική, νανούρισμα, μια κούνια, ένα σχοινί…Να κρατηθώ;”
ενώ και ο Νίκος Σταματόπουλος μιλά για την ουσία του έργου
“Η αναζήτηση της προσωπικής μας ευτυχίας είναι ένα παιχνίδι εξουσίας, ένας άνισος αγώνας με επίκεντρο τον ψυχισμό του αδύναμου. Υπάρχει μια λεπτή γραμμή ανάμεσα στο θύμα και στον θύτη. Πόσο εύκολα οι κινήσεις του θύτη οδηγούν το θύμα στο οριστικό τέλος; Και τελικά το θύμα είναι θύμα από επιλογή ή μήπως γίνεται θύτης της ίδιας του της ζωής; Όπως λέει και ο συγγραφέας: Το αίσθημα είναι αδυναμία και οι κανόνες του παιχνιδιού σκληροί και αδυσώπητοι! Όμως υπάρχει τίμημα!”
Η παράσταση θα παρουσιάζεται στον Πίσω Χώρο του Θεάτρου Κάτω από τη Γέφυρα, από τις 20 Δεκεμβρίου 2021.
Σκηνοθεσία: Γιώργος Γιαννακόπουλος – Νίκος Σταματόπουλος Βοηθός σκηνοθετών: Σοφία Αγγελικοπούλου
Εικαστική επιμέλεια: Τατιάνα Γιόβα
Μουσική επιμέλεια Γιώργος Γιαννακόπουλος
Φωτισμοί: Νίκος Μαυρόπουλος
Φωτογραφίες: Φάνης Τσιώλης
Afisa/Προωθητικό υλικό: Μαριέτα Ρούσσου
Trailer: Στέφανος Κοσμίδης ~ ORKI Ρ/δ spot: Βασίλης Γιαννακόπουλος
Μοδίστρα: Ελένη Παπαδοπούλου
Υπεύθυνη προβολής: Κωνσταντίνα Σαραντοπούλου
Ερμηνεύουν:
Σοφία Αγγελικοπούλου, Γιώργος Γιαννακόπουλος, Ρενάτα Καπετανάκη, Ευαγγελία Μπέγα, Νίκος Σταματόπουλος
Παραστάσεις: Από 20/12/2021
Κάθε Δευτέρα & Τετάρτη στις 9μμ.
Διάρκεια: 100΄
Εισιτήριο: 15 ευρώ κανονικό και 12 ευρώ φοιτ., ΑΜΕΑ, 65+, ανέργων
Πληροφορίες/κρατήσεις 2104816200