Μια καλοκουρδισμένη παράσταση
- Κριτική: Ειρήνη Μάρκου
Η εικόνα του Άλεξ, του νεαρού εφήβου με την εκκεντρική ενδυμασία, το καπέλο, το μπαστούνι και την αγάπη του για την 9η συμφωνία του Μπετόβεν, που με την συμμορία του επιδίδονται σε όλων των ειδών τις βιαιοπραγίες στην δυστοπική κοινωνία της νουβέλας του Anthony Burgess, που έκανε παγκοσμίως γνωστή με την κινηματογραφική του μεταφορά ο Stanley Kubrick, έχει στοιχειώσει γενιές και γενιές.
Βία τελείως αναίτια και ανούσια, σχεδόν εικαστική, προϊόν ενδεχομένως μιας κάποιας πλήξης και έλλειψης ουσιαστικής παιδείας ή αναπόφευκτη απόρροια του κοινωνικοπολιτικού καθεστώτος στο οποίο οδηγεί με ακρίβεια ο καπιταλισμός; Ψυχεδελική όπως το στέκι των νεαρών αναρχικών/τρομοκρατών, όπου συχνάζουν για να προμηθεύονται τις απαραίτητες ναρκωτικές ουσίες (εξαιρετική η επιλογή του Milk Bar, καθώς το γάλα, η λευκή, θρεπτική, αγνή και καθαρή ουσία, το πρώτο υλικό που γεύεται ο άνθρωπος και είναι αυτό που τον κρατά στην ζωή, στην προκειμένη περίπτωση θρέφει εγκληματίες κι αντί να εξανθρωπίζει, απανθρωπίζει ολοένα).
Το έργο θίγει μερικά από τα πιο κομβικά ζητήματα του δυτικού πολιτισμού. Από το ζήτημα των αναμορφωτικών-σωφρονιστικών συστημάτων στην πρακτική του εφαρμογή αλλά και την συμβολική του διάσταση, στο κοσμογονικό ερώτημα της δυνατότητας της προσωπικής επιλογής του καλού και του κακού απέναντι σε οποιαδήποτε θεσμική επιβολή και άβουλη και αυτοματική καθυπόταξη.
Ο Γιάννης Κακλέας στήνει μια καλοκουρδισμένη παράσταση, πιστή στην θεατρική διασκευή του ίδιου του Burgess. Δεν μπαίνει στην διαδικασία να κάνει άμεσους συσχετισμούς με την ελληνική κοινωνία της βίας, των επεισοδίων, της Χρυσής Αυγής και των αναρχικών, παρά διατηρεί ανώνυμο και άχρονο το σύμπαν του έργου –όπως συμβαίνει και στο πρωτότυπο–, για να τονίσει περισσότερο την διαχρονική και συμβολική του διάσταση.
Το σκηνικό του Μανόλη Παντελιδάκη φέρει απόηχους post-industrial τοπίου ∙ γυμνό, ωμό, άσχημο, σαν να σωματοποιεί με την εικόνα του την ίδια την βία (ίσως την γεννά, όσο την αγκαλιάζει). Τα κοστούμια της Μαρίας Καραπούλιου και οι φωτισμοί του Χρήστου Τζιόγκα συμβάλλουν στην αίσθηση της επικράτειας του εσωτερικού σκότους, εξαπλώνοντάς το και στην εξωτερική, φαινόμενη πραγματικότητα.
Ο θίασος έχει αναπτύξει οργανική ομαδικότητα και κινείται αξιοθαύμαστα, χορογραφώντας την βία και αποτυπώνοντας μία φρίκη λιγάκι γραφική –κατά την αισθητική του ίδιου του κειμένου-, που μπορεί έτσι, καθιστάμενη θέαμα, να γίνεται ευκολότερα αποδεκτή από τον θεατή, χωρίς αυτό να σημαίνει πως την απενοχοποιεί ή την σατιρίζει. Οι ηθοποιοί υπηρετούν με συνέπεια και ενδιαφέρον τους διάφορους ρόλους που καλούνται να ερμηνεύσουν και υπάρχουν στιγμές που όλοι ξεχωρίζουν. (Θα μου επιτρέψετε εδώ να αναφέρω τον Αντίνοο Αλμπάνη στον ρόλο του Επιστήμονα.)
Το πιο δυνατό στοιχείο όμως της παράστασης είναι η καθηλωτική ερμηνεία του Άρη Σερβετάλη στον ρόλο του Άλεξ, που αποτυπώνει ανατριχιαστικά την πολυκύμαντη διαδρομή του ήρωά του. Είναι πραγματικά συγκινητικό να παρακολουθείς την δουλειά του ηθοποιού, που μπορεί να σου προκαλέσει ακόμα και τον οίκτο για έναν ήρωα τόσο απεχθή σε ένα πρώτο επίπεδο. Η στρεβλωμένη –σε σημεία–, πάντως ιδιαίτερη και εκκεντρική σωματικότητά του και η εκφραστικότητα του προσώπου του, μιλούν πιο εύγλωττα από οποιονδήποτε αρθρωμένο λόγο για ένα σύστημα και μια κοινωνία, στην οποία οι πολίτες κινδυνεύουν να χάσουν τον εαυτό τους και την αγάπη και την πίστη στην αυταξία της ζωής.
Συντελεστές
Μετάφραση: Θοδωρής Πετρόπουλος
Σκηνοθεσία: Γιάννης Κακλέας
Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης
Κοστούμια: Μαρία Καραπούλιου
Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας
Μουσική επιμέλεια: Γιώργος Μιχαλόπουλος
Φωτογραφίες παράστασης: Χρήστος Κοτσιρέας
Βίντεο: Άκης Πολύζος
Βοηθός σκηνοθέτη: Νουρμάλα Ήστυ
Βοηθοί σκηνογράφου: Βαγγέλης Γούλας & Ελίνα Δράκου
Στον κεντρικό ρόλο ο Άρης Σερβετάλης
Πρωταγωνιστούν (αλφαβητικά) Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Αντίνοος Αλμπάνης, Νεκτάριος Λουκιανός, Χρήστος Μαλάκης, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Δρόσος Σκώτης, Κίμων Φιορέτος:
ΘΕΑΤΡΟ ΑΠΟΘΗΚΗ, Σαρρή 40, τηλ. 210 3253153
(Πλησιέστερος σταθμός μετρό Μοναστηράκι – ή σταθμός Ηλεκτρικού Θησείο)
Ημέρες & Ώρες Παραστάσεων:
Τετάρτη 20:00
Πέμπτη 21:00
Παρασκευή 21:00 (λαϊκή)
Σάββατο 18:00 (λαϊκή) & 21:00
Κυριακή 21:00