19 Μαρτίου 2016 … 29 Μαίου 2016 | Θέατρο “OLVIO” > Γκάζι – Βοτανικός – Κεραμεικός
Κριτική Στέλιος Αντωνιάδης
Η “Fuga”, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο θέατρο Olvio Για τον Καταλανό, πολυβραβευμένο και πολύ επιτυχημένο, θεατρικό συγγραφέα Jordy Galceran έχω γράψει στην κριτική μου για το έργο του «Το Δάνειο» που είδαμε πρόσφατα στην Αθήνα. Με την παράσταση του έργου «Fuga» (Η διαφυγή), συμπληρώνω στην ουσία τρία από τα έργα του τα οποία είδα σχετικά πρόσφατα και μπορώ να έχω μια κατά κάποιο τρόπο συνολική-σφαιρική γνώμη. Αναντίλεκτα πιστεύω πως το καλύτερο ήταν «Η Μέθοδος Γκρόνχολμ» και μάλιστα με μεγάλη διαφορά από τα άλλα δύο (δεν έχω γράψει κριτική για το συγκεκριμένο έργο).
«Το Δάνειο» είχε το χιούμορ του κυρίως όμως ήταν επίκαιρο για την Ελλάδα και όλη αυτή την ομαδική παράκρουση που περάσαμε, πριν από μερικά χρόνια, με τα δάνεια που νομίζαμε ότι τα χάριζαν. Η «Fuga» πιστεύω ότι είναι το πιο αδύνατο από τα τρία έργα. «Το Δάνειο» γράφτηκε το 2013, «Η Μέθοδος Gronholm» το 2003 ενώ η «Fuga» το 1998, ίσως οι ημερομηνίες συγγραφής των έργων να έχουν κάποια μικρότερη ή μάλλον μεγαλύτερη σημασία.
Το έργο: Προλογικά να αναφέρω πως το έργο, πολιτική σάτιρα. πρέπει να ομολογήσω ότι δεν με εντυπωσίασε, ούτε και με ενθουσίασε, Το θέμα τετριμμένο και πολλές φορές παρουσιασμένο. Η διαφθορά των πολιτικών (γνωστή – πολύ γνωστή) που αποκτούν με ανορθόδοξες μεθόδους τρανές περιουσίες, σπίτια και κάθε λογής αγαθά έχει χιλιοχλευαστεί (και τι έγινε;). Στην προκειμένη όμως περίπτωση ο Υπουργός Βιομηχανίας και Ενέργειας που μόλις παραιτήθηκε λόγω της αποκάλυψης οικονομικών σκανδάλων που διέπραξε έχει την ευαισθησία όχι μόνο να φύγει από την κυβέρνηση αλλά και να σκέφτεται σοβαρά την αυτοχειρία. Μπράβο του, ακόμα και αν δεν τολμάει να την πραγματοποιήσει, τον τιμά. Στην άλλη πλευρά βρίσκεται «ό λαός» που τελικά είναι ακόμα πιο διεφθαρμένος, παράλογος, εγκληματικός στα πρόθυρα της παράνοιας. Στην πλοκή του έργου ο υπουργός θέλοντας, πριν αυτοκτονήσει, να απολαύσει, έστω και για μια και μοναδική φορά, τον αγοραίο έρωτα καλεί στο σπίτι του μια «κυρία» η οποία προσφέρει κατ’ επάγγελμα ανάλογες υπηρεσίες.
Τελικά αποκαλύπτετε πως έχει στηθεί μια τεράστια απάτη σε βάρος του υπουργού από μια ολόκληρη σπείρα απατεώνων. Μια οιονεί πλασιέ, ο ανισσόροπος, εγκληματίας, γκάνγκστερ σύντροφος της και ο υποτίθεται ανάπηρος καθηλωμένος σε αμαξίδιο πατέρας της. Στην παράσταση ο πατέρας έγινε μητέρα, δεν κατάλαβα γιατί αν και δεν έχει κάποια ιδιαίτερη σημασία.
Το έργο μετά από διάφορες κωμικές εξελίξεις και ανατροπές φτάνει στο ανήθικο τέλος του. Το ζευγάρι υπουργός και κυρία υποτιθέμενη πλασιέ φεύγουν ταξίδι με προορισμό κάποια εξωτικά νησιά για να γιορτάσουν όλα όσα έγιναν ενώ η δαμόκλειος σπάθη της απάτης συνεχίζει να επικρέμεται. Ποιος είναι ο πιο ηθικός ή ο ποιο ανήθικος αποτελεί ένα μεγάλο ερωτηματικό. Σίγουρα όμως και οι δύο είναι διεφθαρμένοι. Μου φάνηκε κάπως περίεργο ένας τόσο «ξύπνιος» πολιτικός κάποιας ηλικίας να σαλιαρίζει με πολύ νεότερες του κοπέλες και να κάνει όλες αυτές τις βλακείες αλλά τα είδαμε και αυτά και μάλιστα σε διεθνές επίπεδο.
Θεατρική Κριτική
Επιλογικά, ούτε πολύ (μάλλον καθόλου) γέλασα, ούτε προβληματίστηκα, ούτε και μου έμεινε κάτι, αντίθετα με ότι έγινε με τα άλλα δύο, πολύ καλύτερα, έργα του συγγραφέα. Συντελεστές: Η Μετάφραση της Μαρίας Χατζηεμμανουήλ είναι άψογη. Η Σκηνοθεσία του Νίκου Χανιωτάκη πάρα πολύ καλή συγκρίνοντας την και με τα βίντεο που είδα από παραστάσεις του έργου σε άλλες χώρες. Τα Σκηνικά – Κοστούμια της Άννας Μαχαιριανάκη ικανοποιητικά.
Ίσως η περιβολή μιας κοπέλας που ανήκει σε κάποιο «σοβαρό» γραφείο που προσφέρει κατ’ οίκον υπηρεσίες σε υπουργούς θα ήταν λογικό να είναι κάπως πιο σεμνή. Επίσης το κοστούμι του φρενοβλαβούς δολοφόνου νομίζω ότι είναι υπερβολικό. Οι Φωτισμοί της Χριστίνας Θανάσουλα εξυπηρετούν πολύ ικανοποιητικά την παράσταση. Βοηθός φωτισμών: Μαριάντζελα Σεφεριάν Επιμέλεια Κίνησης: Νατάσα Παπαμιχαήλ Βοηθοί Σκηνοθέτη: Ισιδώρα Δωροπούλου, Γεράσιμος Σκαφίδας Φωτογραφίες: Στέφανος Κυριακόπουλος Ερμηνεύουν: Ο γνωστός καλός και έμπειρος ηθοποιός Αλέξανδρος Μυλωνάς είναι πολύ καλός (ίσως λίγο κουρασμένος στην παράσταση που είδα;). Η πάντα όμορφη Φαίη Ξυλά πολύ καλή στον ρόλο της. Ο Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος νομίζω ιδιαίτερα υπερβολικός. Επίσης συμμετέχουν οι Γιώργος Χρανιώτης και Μπέτυ Αποστόλου Διάρκεια: 95 λεπτά (χωρίς το διάλειμμα)