fbpx

Μαίρη Ραζή

Αποκλειστική Συνέντευξη της στο mytheatro.gr

Μαίρη (Μαρία) Ραζή- Τι προσφέρει το Θέατρο – Πολιτισμό, προβληματισμό, διέξοδο ψυχικό και πνευματικό. Γνώση μόρφωση αφύπνιση παιδεία, κι άλλα πολλά επικίνδυνα πράγματα που θέλουν οι έχοντες και κατέχοντες να πνίξουν

Μαίρη Ραζή- Δεν είμαστε ραγιάδες κανενός.  Αλλά κι αυτό το κοινό έχει την τηλεόραση που του αξίζει.  Ας σταματήσουν να βλέπουν τα τούρκικα κι όλες τις σάχλες με μαγειρικές και κουζίνες εδώ ο κόσμος δεν έχει λεφτά να πάρει ψωμί με τα γκουρμέ θα ασχολείται?  Έλεος

  • Κ Μαίρη Ραζή σας ευχαριστούμε για την αποκλειστική σας συνέντευξη στο mytheatro.gr Το Θέατρο «ΠΡΟΒΑ» θα παρουσιάζει στο Λουτράκι για μια μοναδική παράσταση το Σάββατο 8 Ιουνίου στις 21.00 στο Αλεξάνδρειο Συνεδριακό Κέντρο Λουτρακίου, το καινούργιο έργο του Παναγιώτη Μέντη με τη Μαίρη Ραζή, μιλήστε μας λίγο για αυτή την παράσταση σας. 
Μαίρη (Μαρία) Ραζή
Μαίρη (Μαρία) Ραζή

Μ.Ρ-Είναι μεγάλη μου χαρά που σε συνεργασία με το Αλεξάνδρειο Συνεδριακό Κέντρο Λουτρακίου,θα παίξω πάλι τη Ρόζα. Από το 1980 έχω εξοχικό στο Λουτράκι, επειδή σπάνια παίζω εκτός Αθηνών, οι φίλου μου και γενικά οι κάτοικοι του Λουτρακίου  με ρωτάγανε συνέχεια πως μπορούν να με δουν. Θεώρησα υποχρέωση μου να τιμήσω τη δεύτερη πόλη που ζω και να παρουσιάσω τη Ρόζα. Ελπίζω να το μάθουν και στην Κόρινθο όπου είναι ο τάφος της Ρόζας, αλλά και στους όμορους δήμους.  Το έργο παιζόταν όλο το χειμώνα στο θέατρο πρόβα, γνώρισε μεγάλη επιτυχία. Είμαι υποψήφια από την Κορφιάτικη Ακαδημία για πρώτο βραβείο ερμηνείας. Τη σκηνοθεσία έκανε ο Σωτήρης Τσόγκας. Για την παράσταση έγραψε μουσική ο Σταμάτης Κραουνάκης. Ευλόγησε με τις νότες του τους στίχους του Π Μεντή. Τους τρεις άντρες της ζωής της παίζει ο εξαιρετικός Γιάννης Τσουρουνάκης στο πιάνο με συνοδεύει ζωντανά ο μαέστρος Δημήτρης Καραβίτης. Ακούγονται τα τραγούδια Δημητρούλα, Γκαρσόνα, Χαρικλάκι, Του Μάνθου ο τεκές, Γιατι φουμάρω κοκαΐνη κι άλλα  πολλά. Μια ιδιαίτερη στιγμή είναι όταν τραγουδάω τον Τσακιτζή στα τούρκικα. Είμαι τυχερή που συνάντησα τη Ρόζα Εσκενάζυ μια ηρωίδα σπάνια, μια γυναίκα ανεξάρτητη, ελεύθερη που ο μοναδικός της έρωτας είναι το τραγούδι. Στο Λουτράκι θα είναι ιδιαίτερη η βραδιά, μια γιορτή για να ξεφύγουμε από την καθημερινότητα μας που τόσο μας βαραίνει.

  • Έχετε γεννηθεί στην Κωνσταντινούπολη, μου άρεσε μια φράση από το έργο Πολίτικη Κουζίνα, οι Έλληνες μας υποδέχτηκαν σαν Τούρκους και οι Τούρκοι μας έδιωξαν από την πόλη σαν Έλληνες, η δικιά σας γνώμη ποια είναι? 

Μ.Ρ-Στον πρόλογο του προγράμματος έχω γράψει αυτό ακριβώς. Είναι άβολο στην Ελλάδα να σε αποκαλούν τουρκόσπορο και στην Τουρκία Γκιαβούρ. Όταν ήρθαμε εδώ ήθελα να φύγω πίσω.  Είχα χάσει τον κύκλο μου τις φίλες μου ,τους συγγενείς μου. Ήρθαμε σε έναν τόπο που μας έβλεπε με μισό μάτι.

  • Εδώ θέλω να κάνω ένα διάλειμμα και να σας προτείνω το υπέροχο βιβλίο του κ Στέλιου Αντωνιάδη Κωνσταντινούπολη – Η πόλη που με ακολουθεί!
  • Ήρθες στην Ελλάδα μόλις 14 χρονών, έχεις σπουδάσει  γαλλική φιλολογία, φοίτησες στο  θέατρο Τέχνης Κάρολου Κουν, ενώ αποφοίτησες το 1969  από την σχολή Θεοδοσιάδη, ακόμα έχεις συνεργαστεί στο θέατρο με όλους τους ηθοποιούς  που άφησαν ιστορία στο θέατρο, κάποιοι από αυτούς που έχεις συνεργαστεί έχουν φύγει από την ζωή, ποιο   είναι αυτό που θυμάσαι  περισσότερο από όλη την πορεία σου στο καλλιτεχνικό στερέωμα

Μ.Ρ-  Ήρθα στην Ελλάδα 14 ετών έφηβη, αποφοίτησα το 1969 απο τον Θεοδοσιάδη. Δούλεψα με όλους τους μεγάλους πρωταγωνιστές, διδάχτηκα κι έμαθα θέατρο από μεγάλους δάσκαλους. Έπαιξα σε όλα τα είδη επιθεώρηση, μιούζικαλ,  δράμα,  κωμωδία . Έμαθα πειθαρχία, συνέπεια, θεατρική αγωγή, σεβασμό. Θυμάμαι μόνο καλά πράγματα. Διπλά σ αυτούς διδάχτηκα να μην μιζερεύω, να μην γκρινιάζω και να είμαι ευτυχισμένη μ αυτό που κάνω. Παίζω, παίζω και πληρώνομαι, αλλά εγώ <παίζω>. Πρωταγωνίστησα σε 52 σπουδαία έργα, συγγένεψα πνευματικά με μεγάλους συγγραφείς, ηθοποιούς και σκηνοθέτες. Τι άλλο θέλω?

  • Το 1984 ίδρυσες το θέατρο «ΠΡΟΒΑ», ενώ από το 2001 ιδρύεις την δική σου Ανώτερη σχολή δραματικής τέχνης Μαίρης Ραζή την οποία και διευθύνεις μέχρι σήμερα, η κατάσταση όμως δεν είναι όπως ήταν πριν 3 χρόνια, σήμερα το 90% των ηθοποιών δεν δουλεύουν και ποιος ξέρει πόσο ακόμα θα κρατήσει αυτό, αισθάνεσαι ανασφάλεια για το μέλλον το δικό σου άλλα και γενικά για το μέλλον του θεάτρου στη χώρα μας? 

Μ.Ρ- Το 1984 δημιουργήθηκε το θέατρο πρόβα. Όπως όλοι οι Έλληνες, έτσι κι ο κλάδος μας μαστιγώνεται από την ανεργία. Ε και ? Τι πρέπει να πούμε στους νέους, να πάψουν να ονειρεύονται να μείνουν μακρυά από τις τέχνες γιατί δεν θα βγάλουν λεφτά? Διαφωνώ μ αυτή την αντίληψη. Προτιμάμε ένα παιδί καταπιεσμένο? Χωρίς να σεβόμαστε τις επιθυμίες του,τις καλλιτεχνικές του τάσεις? Και σας ρωτώ, αν σπουδάσει γιατρός θα βρει δουλειά? Θα βάλουμε απαγορευτικά σύνορα στην τέχνη του θεάτρου? Δεν αισθάνομαι καμιά ανασφάλεια για τίποτα, ξέρω να ζω και με πολλά και με λίγα. Ανασφάλεια θα ένοιωθα αν σταματούσα να δημιουργώ, να σκέφτομαι καινούριους ρόλους, να κάνω όνειρα. Τότε θα μιζέρευα σαν καλλιτέχνης, αυτό για μένα θα ταν θάνατος. Ξέρετε πόσα έργα παρουσιάστηκαν φέτος? 600. Η Αθήνα είναι το καλλιτεχνικό καμάρι της Ευρώπης. Μοναδική πρωτεύουσα με τόση μεγάλη ανάγκη έκφρασης. Η κόρη μου η Κοραλία Τσόγκα είναι ηθοποιός. Δουλεύει ασταμάτητα και συντηρείται μόνη της. Όλα τα νέα παιδιά τρέχουν σαν τρελά, κάνουν ομάδες εκφράζονται, είναι το μέλλον του θεάτρου, που εν αντίθεσή με την κρίση, ανθεί και θεριεύει και καλά κάνει. Το πολεμάνε θέλουν να κλείσουν τις αίθουσες των<μικρών> θεάτρων γιατί εκεί μέσα ακούγεται ένας άλλος λόγος ανένταχτος ανεξάρτητος λόγος που αφυπνίζει, που ταράζει τα νερά του κατεστημένου.

  •  Ποια είναι η γνώμη σας για το τηλεοπτικό κατεστημένο; Γιατί δεν αντιδράτε, δεν έχετε σωματείο, δεν μπορείτε να κάνετε μια κίνηση, κάτι τέλος πάντων να δείξετε ότι υπάρχουν και οι Έλληνες ηθοποιοί και δεν μπορεί αυτό να συνεχιστεί? 

Μ.Ρ- Η χειρότερη. Ισοπεδωτική αντίληψη επικρατεί σε όλα τα επίπεδα. Δεν υπάρχουν σήριαλ, θεατρικά έργα,πολιτιστικός λόγος, προβολή του θεάτρου,των εικαστικών τεχνών ,του κινηματογράφου. Τι να πρωτοπεί κανείς! Αντιδράμε κάνουμε ότι μπορούμε και σωματείο έχουμε και άποψη έχουμε και τη δουλειά μας υπερασπιζομαστε, αλλά,ποιος μας ακούει? Μέσα σε μια λογική παγκοσμιοποίησης συνθλίβονται τα πάντα, χωρίς εθνική ελληνική τηλεόραση υπάρχει μαρασμός Δεν είμαστε άβουλοι έχουμε και δύναμη και δυναμική σαν κλάδος, δεν είμαστε ραγιάδες κανενός.  Αλλά κι αυτό το κοινό έχει την τηλεόραση που του αξίζει.  Ας σταματήσουν να βλέπουν τα τούρκικα κι όλες τις σάχλες με μαγειρικές και κουζίνες εδώ ο κόσμος δεν έχει λεφτά να πάρει ψωμί με τα γκουρμέ θα ασχολείται?  Έλεος

  • Τι πιστεύετε πως μπορεί να προσφέρει η Τέχνη γενικότερα και το θέατρο ειδικότερα στον απογοητευμένο και απελπισμένο σημερινό ‘Έλληνα πολίτη;

Μ.Ρ- Πολιτισμό, προβληματισμό, διέξοδο ψυχικό και πνευματικό. Γνώση μόρφωση αφύπνιση παιδεία, κι άλλα πολλά επικίνδυνα πράγματα που θέλουν οι έχοντες και κατέχοντες να πνίξουν

  •  Ποιοι δημιουργοί υπήρξαν για σας κινητήριες δυναμικές στην ως τώρα πορεία σας;

Μ.Ρ- Όλοι όσοι δούλεψα μαζί τους . Μάθαινα παρατηρούσα <έκλεβα, πειθαρχούσα στους σκηνοθέτες, σεβόμουν, μελετούσα, διάβαζα πολύ. Συνεργάστηκα με άξιους δημιουργούς που αγαπούσαν αυτό που έκαναν. Το ήθος και η άμιλλα κι όχι ο ανταγωνισμός υπήρξαν κινητήριες δυνάμεις. Νομίζω ότι σημαντικό ρόλο στην πορεία μου έπαιξε η σγάπη μου για το θέατρο, το πείσμα , οι στόχοι μου, οι επιλογές μου!

  •  Ποιες στιγμές ή περιστατικά έχουν μείνει στην μνήμη σας από την ως τώρα εμπειρία σας;

Μ.Ρ- Πριν βγω στη σκηνή το 1986 έπαιζα τα παντρολογήματα του Γκόγκολ, ήρθε ένας συνάδερφος και μου είπε ότι δεν πήραμε επιχορήγηση, ήμουνα  στην κουίντα, μπήκα κι έπαιξα κι εγώ δεν ξέρω πως. Το αστείο είναι ότι μετά από δυο μήνες με την ίδια παράσταση κάναμε μια μεγάλη τουρνέ στην Πολωνία. Είχαν έρθει οι οργανωτές του φεστιβάλ και είδαν ένα σωρό παραστάσεις και διάλεξαν εμάς. Τότε μας έδωσε το ΥΠΟΟ τα εισιτήρια μας μόνο!

  • Πως αντιμετωπίζετε την οικονομική κρίση καθώς μάλιστα το θέατρο δεν προσφέρει ποτέ ικανοποιητικές αποδοχές;

Μ.Ρ- Όπως όλοι. Με έχει ταράξει η εφορία. Κάνω συνέχεια ρυθμίσεις. Τους έχω βαρεθεί. Μια υγειής επιχείρηση σαν τη δική μας κινδυνεύει οικονομικά . Έλεος. Το θέατρο αντιστέκεται όσο μπορεί. Το κοινό ψάχνει βρίσκει και παρακολουθεί θέατρο ευτυχώς!

  • Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Μ.Ρ- Το καλοκαίρι επιλεγμένα θα πάμε με τη Ροζα του Παναγιώτη Μεντή μια μικρή τουρνέ . Το χειμώνα στο θέατρο Πρόβα θα συνεχίσω με το ίδιο έργο

  • Θέλετε να συμπληρώσετε κάτι? 

 Όχι ευχαριστώ . Δεν την ξαναδιάβασα είναι εκ βαθέων συνέντευξη με ωραίες ερωτήσεις

Σχολιάστε

Θέατρο - mytheatro.gr