Πέθανε η ηθοποιός, Μαριάννα Τόλη, έπειτα από μακροχρόνια μάχη με τον καρκίνο.
Η Αποκλειστικη Συνέντευξη της Μαριάννας Τόλη στο Γιώργο Λιβανό την 1-9-2014
Αποκλειστική Συνέντευξη Μαριάννας Τόλη. Eρωτήσεις, φωτογραφίες, επιλογή videos, από το Γιώργο Λιβανό
Ήταν καλοκαίρι του ΄80. Στο Άλσος του Οικονομίδη τραγουδούσαν τα παιδιά του Σολφέζ , διαφημιζόμενοι σαν τους θριαμβευτές της Eurovision. Η πέμπτη θέση για ένα μοντέρνο ελληνικό τραγούδι, που πήγαινε γκανιάν, κι έγινε χρυσό σε πολλές χώρες ήταν γεγονός, μερικά χρόνια πριν.
Όταν πήγα να τους δω, το μάτι μου “κόλησε” στο κατανό μελαγχολικό κορίτσι, που τραγουδούσε και στην τηλεόραση, στα μουσικα διαλείμματα της tv, το “Ζητάς”, που τόσο μάρεσε.
“Κόλησε” το μάτι μου στη Μαριάννα Τόλη, και τόλμησα να της βγάλω μια φώτο , με την παιδική μου kodak, την ώρα που τραγουδούσε την ελληνική εκδοχή του L’ oiseau et el enfant, ” Παιδί εσύ , παιδί εγώ”. Από σκηνής με κοίταξε και μου το αφιέρωσε… Πολλά Χρόνια μετά οι δρόμοι μου με τη Μαριάννα συναντιόνται. Ποικιλοτρόπως. Την παρακολουθώ. Στα μεγάλα musicals. Στην τηλεόραση.”Μαριάννα τι γίνεται στο Αιγαίο;”.
Στον φίλο μας τον Κ.Ο.Κ.
ή στο “Παρά πέντε”
ή στις μοναδικές ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΜΕΤΑΜΦΙΕΣΕΙΣ το πρωτο TV musical
Στα κέντρα, που τραγουδά με την κιθάρα της.
Ώπου δει… Γίνομαι παθιασμένος fun, μιας γυναίκας, που μιλούσε μέσα μου, όπως σήμερα μπορώ να καταλάβω το πάθος της για ότι έκανε…
Και κάποια στιγμή με είδε σε μια παραστάση Στον “Καβάφη”. ” Έχετε καλή κίνηση και είστε εξαιρετικός υποκριτικά. Ίσως κάποια στιγμή έχω κάτι για σας… ” είπε… ‘Ημουν στην Ινδονησία, όταν με προσκάλεσε να κάνω ακρόαση στον Κούρκουλο και στην ίδια, όταν ανέλλαβε το πηδάλιο στο Παιδικό στέκι του Εθνικού θεάτρου. Έγινα ο Captain, στο “Μαγικό κόσμο της Αγάπης” /συμβολικό;/ ο Φοξ της, ο Ρούστερ στην Άννυ….
Και ξεκίνησε μια στενή φιλία χρόνων. Από το Εθνικό, στην Άννυ, στο Μέγαρο Μουσικής δύο φορές, σε όλες τις δικές της παραγωγές έκτοτε και σε όλες τις δικές μου. Μια πιστή συνεργασία. Δυμερής. Πολλές φορές ξεχνάω τι είναι της Μαριάννας και τι δικό μου. Γιατί την εκτιμώ , την πιστεύω και τη θαυμάζω. Do it! με διέταξαν με το Βασίλη Μπουζιώτη, όταν ανεστάλλει από την τολμηρότητα του LEONARDO’S RING, και τις τρελλές απαιτήσεις της παραγωγής. Και είχαν δίκηο, μια που γεύτηκα μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της καριέρρας μου
Πρόσφατα βρήκα δύο σπάνια ταργούδια της στο INTERNET,
‘
Γ. Λιβανός -Οταν αποφασίσαμε να πατήσουμε ξανά μετά από είκοσι πέντε χρόνια στο Πεδίο του Άρεως, ήταν για να κάνουμε μια εξομολόγηση σε συνδιασμό με φωτογράφιση, στα μέρη που πέρασε η Μαριάννα. Στο Άλσος, του Οικονομίδη , ή ότι έχει απομείνει από αυτό, στα ερείπια του Θερινού θεάτρου Αλίκη και στο σιδερένιο γλυπτό που φωτογραφίσαμε τη “Στόουν”. Αλήθεια ξέρετε πως η Μαριάννα Τόλη είναι η μοναδική που έπαιξε παγκόσμια, με ειδική άδεια από το ίδυμα Τενεσσύ, την Κάρεν Στόουν , στη Ρωμαική Άνοιξη της Κας Στόουν; Really tip for Greece!
Kυρίες και κύριοι στο Πεδίο του Άρεως για μια ανατρεπτική “ανάκριση” , xm! συνέντευξη στη ΜαριάνναΤόλη!
Γ. Λ. Μάριον παρακαλώ να χρησιμοποιηθεί πληθυντικός αλλιώς δε μπορούμε να συνεντευξιαστούμε κόσμια . OK?
Μ. Τ. OKEIK! Αγοράκι! Lets go!
η ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΑΛΛΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ!
1.Γ. Λιβανός Η δεκαετία του 80, σας βρίσκει απόλυτη σταρ της νέας τάξης πραγμάτων. Μια ηθοποιός που τέλειωσε το Εθνικό, τραγούδησε το Μύθο στην Επίδαυρο, και στην πρώτη επταετία της καλλιτεχνικής της παρουσίας, υπάρχει, με το πρώτο tv musical, τις Μουσικές Μεταμφιέσεις, τη συμμετοχή στη Eurovision, με το μυθικό Σολφέζ, το Ζητάς, απόλυτο pop hit, το απίστευτο “Μαριάννα τι γίνεται στο Αιγαίο” και αρκετό θέατρο. ΄Ιρμα, με K. Καρρά, Ηλιόπουλο, Φωτόπουλο, Μαλαβέττα, ιδανικό άνοιγμα για να ακολουθήσουν πολλές συνεργασίες με Αλίκη , Σμαρούλα κ.α. Με το “Αννυ”, η Γκρέης Φάρελλ γίνεται λαμπερή, πιο χορεύτρια από ποτέ, και με αρκετό dry humor, δίπλα σε Ληναίο , Μιχαλακόπουλο, Βούρτση. Στη σκηνή του υπέροχου θερινού Αλίκη. Πως ήταν τότε η θεατρική πραγματικότητα στην Αθήνα; Και ποια σήμερα;
Μαριάννα Τόλη– Ξέρετε πολύ καλά πως δε θεωρώ τον εαυτό μου σταρ κατά καμία έννοια. Τα μόνα στάρς που αποδέχομαι είναι τα αστέρια που βλέπω να λάμπουν σε ένα απέραντο σύμπαν και που το φώς τους ταξιδεύει για να φωτίσει τις ματιές των ανθρώπων με μια ταχύτητα τόσο θαυμαστή που εμείς οι θνητοί ούτε την προλαβαίνουμε ούτε την διανοούμαστε. Πώς να αποδώσω στον εαυτό μου αυτό τον τίτλο. Αν ήθελα να είμαι σταρ τουλάχιστον με την έννοια που του αποδίδουμε στην εποχή μας θα είχα κάνει κάτι γι αυτό πολύ νωρίτερα όταν η αείμνηστη Αλίκη Βουγιουκλάκη είχε πει στον θίασο της, στο καλοκαιρινό Θέατρο Αλίκη όταν έπαιζε την Καμπίρια, την επόμενη που είδε την πρώτη μου θεατρική εμφάνιση στο μιούζικαλ Γλυκειά Ίρμα, «Εμπρός παιδιά δουλειά, ας μην αφήσουμε αυτά τα τηλεοπτικά αστεράκια να μας φάνε.» Την ευχαριστώ γι αυτό.
2.Γ.Λ Μαριάννα για musical, Μαριάννα για τραγούδι, Μαριάννα για εκπληκτικές μεταφράσεις. Μαριάννα για χορογραφίες και στίχους μοναδικούς. Mαριάννα, σκηνοθέτης και ερμηνεύτρια. Μαριάννα με κιθάρα ή φυσαρμόνικα. Μαριάννα χορεύτρια, τραγουδίστρια. Η πολυταλαντοσύνη συγχωρείται στην Ελλάδα;
Μ.Τ –Αλλοίμονο, φοβάμαι πως όχι. Γιατί; Δεν μπορεί κανείς να τα κάνει όλα τόσο τέλεια. Ποιόν να πείσεις; Δεν αρκεί μια ζωή για να τα σπουδάσει. Σε κάποιο θα είναι λιγότερο καλός. Απλά μου έδωσε η ζωή πολλά δώρα. Μια γεύση για το τι θα μπορούσα να είχα κάνει αν ήμουν από τα 3 μου χρόνια συγκεντρωμένη μόνο σε αυτά τα χαρίσματα.
3.Γ.Λ Μusical ή πρόζα και γιατί;
Μ.Τ –Είναι σα να με ρωτάτε, αν είχα δύο παιδιά ποιο από τα δύο αγαπώ περισσότερο. Και τα δύο τα λατρεύω. Απλώς παλιότερα έπαιζα σε μιούζικαλ και έβλεπα πρόζα τώρα βλέπω μιούζικαλ και παίζω πρόζα …για ευνόητους λόγους.
4.Γ.Λ Αγαπημένο τραγούδι, που έχει ερμηνεύσει η Μαριάννα και γιατί;
Μ.Τ –Ένα δεν μπορώ να σας πω. Τέσσερα ίσως: ΤHE WINNER TAKES IT ALL από το μιούζικαλ Μάμα Μία γιατί η θεατρικότητά του με συγκίνησε πολύ, Τα ΛΑΘΗ του Φώτη Σιβριγιάν από το έργο ΡΩΜΑΙΚΗ ΑΝΟΙΞΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΣΤΟΟΥΝ σε σκηνοθεσία Γ. ΛΙΒΑΝΟΥ, γιατί αβίαστα το τραγούδησα σα μία κραυγή, ΤΗΕ PRAYER της CELINE DION γιατί οι προσευχές μου δημιουργούν μια απέραντη ηρεμία ψυχής, και το ΑMAZING GRACE γιατί η μουσική του και τα λόγια του με φέρνουν πιο κοντά στην έννοια της ευγνωμοσύνης.
5.Γ.Λ Aγαπημένος ρόλος ή ρόλοι στο θέατρο και γιατί;
Μ.Τ –Ο ρόλος που με έκανε να αγαπήσω την πρόζα είναι η Άλισον από τα ΟΡΓΙΣΜΕΝΑ ΝΙΑΤΑ σε σκηνοθεσία Γ. Λιβανού. Δεν έπαιζα τα συναισθήματα αλλά τα γνώριζα σαν εμπειρία και τα αναπαρήγαγα με αλήθεια. Δεν υποκρίθηκα ούτε μία μέρα. Έχει σχέση με την ωρίμανση του ανθρώπου και την χαρά να έχει ζήσει κανείς πολλά και να έχει αναλύσει τον εαυτό του κοιτάζοντάς τον στα μάτια με θάρρος.
6 Γ.Λ .Στη δεκαετία του 80 σας είχαν προσεγγίσει , για ταινίες ο Τζέημς Πάρις και για τηλεόραση πολλοί, είσαστε μάλιστα η δηλωθείσα πρωταγωνίστρια στη Μεθυσμένη Πολιτεία. Γιατί δεν παίξατε; Μήπως δεν τολμούσατε την υποκριτική εμβάθυνση και γιατί;
Μ.Τ -Ήμουν πολύ συνεσταλμένη και φοβόμουν την έκθεση στον κινηματογράφο …τα φιλιά και τις αγκαλιές …ξέρετε τώρα…
7.Γ.Λ Σκηνοθέτης ή ηθοποιός;
Μ.Τ –Ηθοποιός τώρα, σκηνοθέτης αργότερα ….σκηνοθέτης για παιδιά πάντα.
8.Γ.Λ Aν χαρακτηρίζατε την θεατρική πραγματικότητα σήμερα πως θα την ορίζατε;
Μ.Τ -Τη θεωρώ ηρωική …σαν να είμαστε στην έρημο και μέσα από την ξεραΐλα ξεπετιούνται λουλουδάκια που αγωνίζονται να υπάρξουν. Είναι τόσο δυνατή η επιθυμία τους και τόσο μεγάλη η ομορφιά τους και η ανάγκη τους για επιβίωση που πεθαίνουν χίλιους θανάτους και ανασταίνονται, πέφτουν και σηκώνονται χωρίς βοήθεια …σαν τον μεγάλο μας Τσαρούχη.
9 Γ.Λ .Γράφετε εξαιρετικά, πότε θα συγγράψετε κάτι δικό σας, και όχι μια διασκευή ή μετάφραση;
Μ.Τ -Δεν τόχω….ακόμα.
10. Γ.Λ H επιστροφή στο Μπράισχεντ του Έβελυν Βω, ήταν το κολασμένο μυθιστόρημα, που έκανε τεράστια επιτυχία και στην Ελλάδα, συγγραφικά όσο και τηλεοπτικά ή κινηματογραφικά. Υπογράφατε τη μετάφραση. Ποιά άλλα έργα μεταφράσατε και πως σας είχε χαρακτηρίσει ο Ταχτσής;
Μ.Τ –Θυμάμαι πως είχα την μεγάλη χαρά και τιμή να συνεργαστώ με τον Ταχτσή και με τον αγαπημένο μου Μάριο Πλωρίτη στην συγγραφή στίχων στο ΣΙΚΑΓΟ, και στην ΕΒΙΤΑ και αισθάνομαι ένα κενό που λείπουν. Αυτό θυμάμαι και όχι δυστυχώς τα καλά λόγια που είπαν για μένα. Έχω επιλεκτική μνήμη. Θυμίστε μου.
Ok λοιπόν, Ο Κώστας Ταχτσής είχε πει πως ΜΟΝΟ Η ΜΑΡΙΑΝΝΑ μπορεί να μεταφράζει με τόση ειλικρίνεια στίχους σε musical, γιατί το κατέχει και είναι γνώστης. ‘Έτσι στο Chicago μοιράστηκαν τον όρο μετάφραση, σε κείμενο στίχους!
11. Γ.Λ Tι ιδιαίτερο έκρυβε η μετάφραση των Αθλίων και τι σας άφησε σαν εμπειρία;
Μ.Τ –Ήταν από τις πιο παθιασμένες μου εμπειρίες. Με άφησε άγρυπνη και ξύπνια για μήνες τραγουδώντας, αλλάζοντας διορθώνοντας και η αγάπη ήταν τόσο μεγάλη που μου θύμισε του Σπήλμπεργκ το έργο Η ΛΙΣΤΑ ΤΟΥ ΣΙΝΤΛΕΡ στην τελευταία σκηνή που ό Σίντλερ αφού είχε σώσει χιλιάδες Εβραίους, στο τέλος, βλέποντας την βέρα του κατέρρευσε λέγοντας: «Με αυτή θα μπορούσα να είχα σώσει άλλον ένα Εβραίο»… έτσι και εγώ κραύγαζα μέσα μου … «αυτή τη λέξη αν είχα αλλάξει …θα είχα σώσει άλλο έναν στίχο» ….Υπερβολή; Ίσως. Σεβασμός και απέραντη αγάπη γι αυτό το αριστούργημα; Οπωσδήποτε. Και φανταστείτε ότι η κασέτα που πουλιέται τώρα με τη μετάφρασή μου δεν έχει καν το όνομά μου. Και στη Νοβα παίζεται μια διαφορετική. Ελλαδίτσα μας αθάνατη!
12. Γ.Λ Παραστάσεις που σας άρεσαν τα τελευταία χρόνια και γιατί;
Μ.Τ –Έχω δει αμέτρητες. Οι περισσότερες του Εθνικού και της Κατερίνας Ευαγγελάτου. Είμαι φαν.
13. Γ.Λ To περίφημο προκλητικό Leonardo;s Ring, ξανανεβαίνει με νέο μοντέρνο ανέβασμα. Και με μια διασκευή σας στο Bang Bang. H πρωτοφανής επιτυχία του “Ανεμόμυλοι του νου” και η βράβευση σας, με τρία βραβεία/ Unesco, Gay Awards, U tube/ τί σημαίνει για σας;
Μ.Τ -Δεν την καλοκαταλαβαίνω. Το χαίρομαι, με τιμά και το βιώνω, ευχαριστώ τον Γιώργο Λιβανό που αγαπάει την φωνή μου τόσο όσο να την φαντάζεται ακόμα κι εκεί που εγώ δεν μπορώ να την φανταστώ …αλλά όπως έχω ξαναπεί νομίζω πως ήταν ο συνδυασμός των καλλίγραμμων γυμνών αντρικών κορμιών σε αντίθεση με μια πολύ ευαίσθητη και αθώα ερμηνεία. Το προκλητικό με το αέρινο.
100.000 views είναι αυτά Μαριάννα, δε συτμβαίνουν συχνά! LOL!
14. Γ.Λ Πρωτοπορία για την πρωτοπορία; ΄Η έργα με άποψη; Πότε η τόλμη ξεπερνάει τα όρια;
Μ.Τ -Λατρεύω την πρωτοπορία, λατρεύω τα έργα με άποψη αλλά ποτέ όταν αυτά υπηρετούν μόνο την πρωτοπορία η μόνο την άποψη. Είναι μια λεπτή γραμμή που η πλάστιγγα γέρνει είτε από τη μία είτε από την άλλη. Τα μεγάλα έργα και οι μεγάλες σκηνοθεσίες πάντα υπηρετούν τον ΑΝΘΡΩΠΟ, όχι τον σκηνοθέτη, όχι τον συγγραφέα.
15.Γ.Λ Συναντάμε υπερεκτιμημένα άτομα, προωθούμενα από τον τύπο και τα Μ.Μ.Ε. και άλλα που αγνοούνται, ποιά η γνώμη σας. Πως χτίζονται σήμερα οι καριέρες;
Μ.Τ –Οι καριέρες χτίζονται με θράσος, ταλέντο, (όχι πάντα), δυνατή επιθυμία, (χωρίς αυτήν δεν θα είμαστε εδώ ενσαρκωμένοι) και πολλές, μα πολλές δημόσιες σχέσεις. Όπου πολλές φορές οι καλές δημόσιες σχέσεις υπερκαλύπτουν τα υπόλοιπα.
16.Γ.Λ O γιός σας σπουδάζει έξω. Πόσο ευάλωτη σας κάνει αυτό; Kαι σε τί;
Μ.Τ –Δεν έχει φύγει ακόμα ….να με ρωτήσετε πάλι όταν γυρίσω από την Αμερική που πάω να τον εγκαταστήσω; Υποπτεύομαι πως το κενό θα είναι μεγάλο αλλά θέλω να πιστεύω ότι οι αδυναμίες και οι καταθλίψεις δεν είναι πια του …τύπου μου. Δεν πιστεύω σε αυτές τις πολυτέλειες. Θα το δούμε και στην πράξη όμως. Μη λέω μεγάλα λόγια.
Είκοσι μέρες μετά τη συνέντευξη, ο Χριστόφορος αρχίζει να προσαρμόζεται ήρεμα και εν τάξει, όπως ήμασταν σίγουροι πως θα συνέβαινε!
17. Γ.Λ Πόσο σημαντικός είναι ο έρωτας στην εποχή μας για να υπάρξουμε;
Μ.Τ –Ποιος έρωτας; Ο έρωτας όπως τον εννοώ εγώ είναι κάτι αλλόκοτο, τεράστιο, κινητήριος δύναμη που βγαίνει από μέσα μας και σαρώνει τα πάντα. Είναι η ευκαιρία να βρεθούμε αντιμέτωποι με τον ίδιο μας τον εαυτό και τις δυνατότητες του, τις αδυναμίες του. Τη μεγαλοσύνη του και την ασημαντότητά του, τη γενναιοδωρία του και τη τσιγγουνιά του. Είναι τα πάντα και πρέπει να ζήσουμε με αυτά και να τα μετουσιώσουμε σε τέχνη. Τη τέχνη του να αγαπάς τον εαυτό σου και τους άλλους.
18. Γ.Λ Τα γεγονότα που συντάραξαν τα θεατρικά πράγματα σε αυτή την τριακονταετία κατά τη γνώμη σας και γιατί.
Μ.Τ –Το θέατρο στην Ελλάδα δεν θα πεθάνει ποτέ. Το έχουμε στο αίμα μας. Η μιζέρια θα μας πεθάνει και το γεγονός πως η τηλεόραση φοβάται να προωθήσει ότι θεωρεί ότι δεν θα φέρει την ανάλογη ακροαματικότητα. Αν βοηθούσε την προσπάθεια όλων όσων πραγματικά αγαπούν το θέατρο το θέατρό μας και οι άνθρωποί του δε θα νοσούσαν όσο νοσούν.
19. Γ.Λ Υπήρξε ένα έκτροπο. Μια ηθοποιός και σκηνοθέτης έκανε παρατήρηση σε εκλεκτό κριτικό γιατί δεν του άρεσε η παράσταση της στην Επίδαυρο, παρ όλο που στο παρελθόν είναι απόλυτα ευνοούμενη του. Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος συνήθιζε να λέει, όταν εκτιθέμεθα αν αρέσουμε στο 51 τοις εκατό έχουμε κάνει επιτυχία! Πως κρίνεται το γεγονός και ποιά η θέση σας για την κριτική.
Μ.Τ –Αν διαβάζαμε μονάχα έναν Λιγνάδη και έναν Γεωργουσόπουλο και άλλους τόσους σαν κι αυτούς που γνώριζαν και δεν ήταν εμπαθείς, θα ήταν ιδανικό. Τώρα δεν είναι να τις διαβάζεις τις κριτικές. Έχουν γίνει λίγο οικογενειακή υπόθεση …γράψε μου και γω θα….. Η αλήθεια όμως που γράφεται σε μια πραγματική κριτική δε θάπρεπε να πονάει. Το ψέμα μας πονάει και η κακία. Η αλήθεια είναι εποικοδομητική και όσο κι αν μας στενοχωρεί μας προχωράει. Και ο κύριος Γεωργουσόπουλος έχει δίκιο. Προσθέτω: “De gustibus e de coloribus non disputantum est”. Ήτοι …περί ορέξεως ….δεν υπάρχει συζήτηση.
20. Γ.Λ Νέα τάξη πραγμάτων στο θέατρο. Μοντέρνα τάση μινιμαλισμού και αντιθεάτρου κατά τη γερμανική σχολή κοντά στο ρεύμα του ρεαλισμού
Μ.Τ –I love it! Με μέτρο και αισθητική.
21.Γ.Λ Χάννα Συγκούλα ή Ούτε Λέμπερ;
Μ.Τ –Ούτε…λόγος!BOTH!
22. Ποια τα σχέδια της Μαριάννας;
Μ.Τ –Οι άνθρωποι κάνουν σχέδια και ο Θεός γελά …φοβάμαι να ακούσω το τρανταχτό του γέλιο του γι αυτό τα σχέδια επωάζονται ακόμα μέχρι να μου κάνει νόημα …προχώρα.
23. Γ.Λ Υπήρξατε σύζυγος παραγωγού και χάσατε πολλά χρήματα σε μεγάλες παραγωγές. Μετανιώνετε;
Μ.Τ –Ο σύζυγός μου ήταν επιχειρηματίας που αγαπούσε το θέατρο και την τέχνη και όσο και αν τον κράτησα μακριά από αυτό για πολλά χρόνια για να τον προστατεύσω αποφάσισε να ριχτεί στη μάχη. Στην Ελλάδα τα μιούζικαλ που ανεβάσαμε με 28 και 24 ηθοποιούς με κανονικό μισθό και χωρίς προϋπολογισμό δεν γίνονται από ένα άτομο ούτε καν από έναν οργανισμό, χωρίς χορηγίες…. μετανιώνω για κείνον αλλά όχι για το κοινό που είδε κάτι φτιαγμένο με τόση φροντίδα και αγάπη και όχι για το κέρδος και σε μία εποχή που δεν υπήρχε Μπάντμιντον η Παλλάς η Ελληνικός Κόσμος. Τίποτα δεν πάει χαμένο.
24. Γ.Λ Δεσμοί φιλίας για σας; Πόσο σημαντικοί είναι;
Μ.Τ –Είναι ίσως οι πιο σημαντικές σχέσεις στη ζωή μας αλλά και αυτές, όπως όλες τις σχέσεις, τις κοιτάζω με δέος και τις φοβάμαι ακριβώς γιατί είναι τόσο εύθραυστες μέχρι να μη είναι πια. Αν επιβιώσουν θα σημαίνει ότι είναι κτισμένες σε γερές βάσεις που δεν καταρρέουν με κανένα σεισμό. Αυτό είναι το σπάνιο δώρο.
25. Γ.Λ H Mary Poppins συνάντησε την Karen Stone. Και ποιά βγήκε νικήτρια;
Μ.Τ -Η Μαριάννα από το ροζ συννεφάκι της κατέβηκε και σύρθηκε στη γη και μετά σηκώθηκε και περπάτησε σαν άνθρωπος ….εσείς πια λέτε;
26. Γ.Λ Σας αγαπούν;
Μ.Τ –Σημασία έχει πως εγώ αγαπώ.
27Γ.Λ .Παράλληλα με την καλλιτεχνία και τη μητρότητα η πολυσχιδής Μαριάννα ασχολείται με δύο έργα ζωής ακόμα, την ψυχολογία και τη λογοτεχνία. Μιλήστε μας γι αυτά.
Μ.Τ –Δεν μπορώ πια να ξεχωρίσω την ζωή μου από την ψυχολογία. Έχω πάρει το πτυχίο μου το 2009 και μένει ένα μεταπτυχιακό που το έχω ήδη αρχίσει για να μπορέσω να κάνω την ψυχολογία επάγγελμα. Αλλά η ψυχολογία δεν είναι εύκολο πράγμα. Όπως λέει ο Γιάλομ, η ψυχανάλυση είναι «Ο Δήμιος του Έρωτα». Σκορπάει τις ψευδαισθήσεις που βοηθάνε τον άνθρωπο να περνάει τη ζωή του λίγο πιο απαλά, να ερωτεύεται και διασκεδάζει απλά χωρίς εμβάθυνση. Ο αντίποδας είναι ότι ζει μέσα στην αλήθεια όσο σκληρή κι αν είναι αυτή, χωρίς νευρώσεις, αν τα καταφέρει να θεραπευτεί, και με μεγαλύτερη συνείδηση για το τι γίνεται γύρω του. Οι σχέσεις που κάνει είναι πιο αυθεντικές και πιο ουσιαστικές. Αυτό το μεγάλο δώρο όπως έχει το τίμημά του. Αποχαιρετάει κανείς την ανεμελιά για πάντα γιατί βλέπει βαθιά μέσα στα μάτια των άλλων τις προθέσεις τους που ακόμα ούτε και οι ίδιοι έχουν συνειδητοποιήσει. Η αποδοχή των πραγμάτων όμως φέρνει ηρεμία στον ίδιο και στους γύρω του.
Πήρα το μεταπτυχιακό μου στη λογοτεχνία το 2011 και μου ανοίχτηκαν δρόμοι που ούτε τους φανταζόμουν Όλα τα μυστικά της ζωής είναι κρυμμένα στα κείμενα των μεγάλων συγγραφέων και των φιλοσόφων που τόσο αργά στη ζωή μου πλησίασα. Νάχα άλλες τόσες ζωές να τα μελετούσα περισσότερο. Διάβασα ένα αμέτρητο αριθμό βιβλίων τα τελευταία 10 χρόνια και η δίψα μου για μάθηση δεν έχει σιγάσει ακόμα.
28. Γ.Λ Μια που η όλη συνέντευξη είναι μια τραμπάλα μεταξύ παρελθόντος και παρόντος υπάρχει μια ιστορία που λίγοι γνωρίζουν. Η Μαριάννα μόλις ήρθε από την Αμερική με την κιθάρα της, τραγούδησε εξαιρετικά νέο κύμα. Ήταν σαν μια ελληνίδα Τζόαν Μπαέζ. Ποια η σχέση της τότε με τη δισκογραφία;
Μ.Τ –Όταν γύρισα από την Αμερική με …ανακάλυψε… ο Νίκος Μαστοράκης και είχα την τύχη να γίνει για λίγο ο μάνατζέρ μου. Μια μέρα με έστειλε με την κιθάρα μου σε ένα σπίτι σε μία πάροδο της οδού Πατησίων. Δε ρώτησα τίποτα, (στον Μαστοράκη δεν έφερνες αντιρρήσεις ήταν ο μόνος που ήξερε τι έκανε εκείνη την εποχή.) Κτύπησα την πόρτα και μπήκα σε ένα παράξενο δωμάτιο όπου καθόταν τρείς άντρες και συζητούσαν. Το σπίτι ήταν του Βαγγέλη Παπαθανασίου, κοντά του σε ένα πιάνο σιγοτραγουδούσε ο Ντέμης Ρούσσος και παραδίπλα καθόταν ο Διονύσης ο Σαββόπουλος με τον οποίο συζητήσαμε για την αγάπη που είχαμε και οι δύο στον Μπόμπ Ντύλαν. Η μουσική ήταν η αναπνοή μας. Αργότερα βρέθηκα να τραγουδώ στην ίδια μπουάτ στην πλάκα με τον Σαββόπουλο αλλά φευ, όχι ντουέτο. Αυτό μου έμεινε απωθημένο γιατί είναι ο αγαπημένος μου. Έτσι με γνώρισε και ο Πατσιφάς, ο διευθυντής της δισκογραφικής εταιρείας ΛΙΡΑ και έκανα το πρώτο μου δισκάκι 45 στροφών με τέσσερεις Αμερικάνικες μπαλάντες. Μια άλλη Ελλάδα τότε.
29. Γ.Λ Σε μια Αθήνα με τόσα προβλήματαa κι αλλαγές στην καθημερινότητα , πως περνά η Μαριάννα τη μέρα της σήμερα και πως αντιμετωπίζει τα αδιέξοδα;
Μ.Τ –Όταν στη ζωή μάθεις ότι δεν υπάρχει περίπτωση να την εγκαταλείψεις συνεχίζεις να μάχεσαι σε όλες τις συνθήκες. Λυπάμαι που αυτό το μάθημα το κατανόησα τόσο αργά. Κάποτε πίστευα πως είχα την πολυτέλεια και το δικαίωμα να κάνω νάζια και να θέλω ετούτο και εκείνο. Η ζωή μου έμαθε με τους πιο σκληρούς τρόπους ότι δεν υπάρχει χώρος για γκρίνια και παράπονα. Κάθε παράπονο έχει και το τίμημά του. Κάθε γκρίνια ποτίζει με δηλητήριο το είναι μας και τους γύρω μας. Ας τα βρούμε με τον εαυτό μας και ας μη μας φταίνε πάντα η άλλοι. Η ευθύνη είναι δική μας. Αυτό έλεγε ο μεγάλος Σαρτρ και οι υπαρξιστές.
30.Γ.Λ Η κατάθλιψη έσπρωξε το Ρόμπιν Γουίλιαμς στην αυτοκτονία, πως θα την πολεμήσουμε , Μαριάννα, η ερώτηση αφορά την ψυχολόγο.
Μ.Τ –Η κατάθλιψη αν δεν είναι παθολογική, που τότε χρειάζεται έγκαιρη διάγνωση και φάρμακα είναι η επίκτητη αρρώστια που έρχεται από τις υπερβολικές μας απαιτήσεις. Απαιτήσεις από τον εαυτό μας, απαιτήσεις που είχαν και έχουν οι αγαπημένοι μας από μας και εμείς δεν μπορούμε να ανταπεξέλθουμε και η έλλειψη μαχητικότητας για τις αντιξοότητες τις ζωής. Κάποιος, κάπου, κάποτε, ήθελε την ευτυχία και ήθελε να την κρατήσει μόνο για τον εαυτό του. Να μην την μοιραστεί με τους άλλους. Κάποιος κάπου κάποτε ήθελε την δόξα και όταν δεν τα κατάφερε αυτοκτόνησε… Κάποιος κάπου κάποτε είχε τόση πολλή που δεν την άντεξε και αυτοκτόνησε …Κάποιος κάπου κάποτε είχε χρήματα και τα έχασε ….άλλος δεν είχε και δεν το άντεξε…. Κάποιος κάπου κάποτε είχε την πεποίθηση ότι στη ζωή η ευτυχία είναι δικαίωμα του… και όταν κατανόησε το μάταιο αυτής της πεποίθησης τα παράτησε….
Καταλαβαίνετε ότι δεν ήρθαμε σε αυτή τη ζωή για να μας βρέχει ο Θεός ευτυχία και εμείς να καθόμαστε. Ήρθαμε εδώ για να μοχθήσουμε και να προκαλέσουμε με τον κόπο μας την τύχη μας και να προκαλέσουμε οι ίδιοι την ευτυχία μας ….έστω και για μερικά λεπτά. Αν ζει κανείς με αυτή την θεώρηση ζωής δεν θα έχει χρόνο για κατάθλιψη. Θα κοιτάζει προς τα έξω και όχι το κενό που βρίσκετε μέσα μας. Γιατί εκεί υπάρχει ένα χάος και όταν κοιτάς το χάος σε κοιτάζει και αυτό.
Γ. Λ. Ευχαριστώ Μάριον. Και καληνύχτα! Συνέχιζε να μας ταξιδεύεις με μια κιθάρα, με μια Άλισον, με μια Μαίρη. Σε τι άλλο έχουμε εμείς οι real fans να ελπίσουμε; Θα τα ξαναπούμε, με την επιστροφή σου, από την Αμερική!